Nya kurser - "Leda och organisera för distans- och hybridarbete" samt "Smidigt hybridarbete i praktiken"

”Kan man arbeta flexibelt i den här rollen?” är den kanske vanligaste frågan från kandidater numera. Räkna med att den möjligheten snart, om inte redan, övergår från att vara en förmån som lockar, till att vara en hygienfaktor som förväntas.

Vi har bara sett början av den omvälvning som följer med flexibiliteten kring VAR vi gör vårt jobb. Snart antagligen också NÄR vi gör det. Tillgång på och kostnader för bredband och vem som bekostar ergonomin på hemmakontoret är de enkla utmaningarna.

 

För att stödja dig i detta arbete med att leda och organisera samt att själv kunna arbeta smidigt annonserar vi två nya kurser där du lär dig att hantera denna nya värld på bästa sätt.

Kurserna finns både som halvdagkurser på plats i Stockholm och som onlinekurser- då uppdelade i två tillfällen per kurs.

Kursledare: Peter Bjellerup

Halvdagskurser på plats:

Kurs 1: Leda och organisera för distans- och hybridarbete

7 december 2022 alt. 23 mars kl 8.00-12.00

(De mer vardagliga, praktiska, aspekterna hanterar vi i den andra halvdagskursen.)

 

Kursen är för dig som vill:

  • Vara förberedd för de större konsekvenserna i hybridorganisationer
  • Kunna råda och förbereda chefer och ledning inför "det nya normala"
  • Vara en attraktiv arbetsgivare för nytänkare
  • Som inser att det inte bara medför utmaningar, men inte är helt säker på möjligheterna

Kursen vänder sig till dig som vill ha hjälp att hantera distanstrenden som du ser, känner dig lite främmande och undrande inför, men inser att HR har en viktig roll att spela.

Kursinformation

Kursens syfte är INTE att leverera alla svar. Det vore förmätet att lova. Däremot att peka ut områden att tänka på, ge tips och råd, och tillfälle till reflektion och diskussion med andra intresserade.

 Kursen är en mix av föreläsningar, egen reflektion och faciliterade diskussioner.

 

Kursens innehåll:

  • Att leda och engagera på distans
  • ▹ Hur motiverar vi och kommunicerar med medarbetare som inte kommer till kontoret? Och hur kommunicerar de med varandra?
  • Performance management på distans
  • ▹ Hur formulerar vi mål – och följer upp – utan att kunna se på plats vad medarbetarna egentligen gör?
  • Kompensation och succession
  • ▹ Hur undviker vi misstanken att de befordras som hänger på kontoret?
  • ▹ Svensk storstadslön till de som arbetar på billiga småorter?
  • Kultur, hälsa och välmående bland distansmedarbetar
  • Innovation, förkovran och utveckling i hybridorganisationer

Kurs 2: Smidigt hybridarbete i praktiken – halvdag

7 december 2022 alt. 23 mars 2023 kl 13.00-17.00.

 

Hybridarbete: Det nya ”Lilla Svarta” eller vår nya favoritslagpåse?

Meningarna är delade, men att några jobbar här och några andra jobbar där. Det är nog bara vad vi kan vänta oss framöver. Men hur hanterar vi det – i praktiken?

 

Hur undviker vi massor av kaotiska eller själsdödande improduktiva möten? Hur får vi teamen att hålla samman och produktiva över tid? Hur märker vi och hanterar tecken på ohälsa när medarbetarna inte kommer till kontoret?

 

(De mer övergripande perspektiven kring ledarskap och organisation vid distans- och hybridarbete hanterar vi i den andra halvdagskursen.)

 

Kursen är för dig som vill få kläm på:

  • Hur man får mer tid att göra sitt jobb och slösa mindre tid i dåliga möten
  • Hur man får ordning och balans i hemarbetet
  • Hur team kan arbeta produktivt och koordinerat i hybridform
  • Hur man kan främja kultur och sammanhållning bortom kontoret

För egen del eller för att kunna hjälpa kollegor och medarbetare

 

Kursinformation

Kursens syfte är att ge orientering och praktiska, handfasta tips som du kan omsätta i det dagliga arbetet – eller förmedla vidare. Nu.

 

Kursen består av föreläsningar i kombination med diskussioner och erfarenhetsutbyte.

 

Kursen håller sig (någorlunda) neutral vad gäller leverantörer men kommer att beröra olika typer av verktyg och deras användningsområden – men har större fokus på våra vanor.

 

Halvdagskursens innehåll:

  • Hur håller vi bättre möten?
  • ▹ Generellt
  • ▹ Digitalt
  • ▹ Hybrid
  • För- och nackdelar med olika typer av möten
  • Hur slipper vi ha så många möten?
  • Produktiva team utan att sitta tillsammans
  • Att jobba med kultur och tillhörighet på distans

Onlinekurser:

Kurs 1: Leda och organisera för distans- och hybridarbete

Del 1: Engagera på distans

6 december 2022 alt. 7 mars 2023 kl 13.15-15.15.

  • Att leda och engagera på distans
  • ▹ Hur motiverar vi och kommunicerar med medarbetare som inte kommer till kontoret? Och hur kommunicerar de med varandra?
  • Performance management på distans
  • ▹ Hur formulerar vi mål – och följer upp – utan att kunna se på plats vad medarbetarna egentligen gör?
  • Kompensation och succession
  • ▹ Hur undviker vi misstanken att de befordras som hänger på kontoret?
  • ▹ Svensk storstadslön till de som arbetar på billiga småorter?

Del 2: Organisatorisk hållbarhet och utveckling på distans

 8 december 2022 alt. 9 mars 2023 kl 13.15-15.15.

  • Kultur, hälsa och välmående bland distansmedarbetare
  • Innovation, förkovran och utveckling i hybridorganisationer

Kurs 2: Smidigt hybridarbete i praktiken

Del 1: Möten med resultat och relevans

  13 december 2022 alt. 14 mars 2023 kl 13.15-15.15.

  • Hur håller vi bättre möten?
  • ▹ Generellt
  • ▹ Digitalt
  • ▹ Hybrid
  • För- och nackdelar med olika typer av möten

Del 2: Mötesfritt samarbete för färre möten / kulturbygge på distans

   15 december 2022 alt. 16 mars 2023 kl 13.15-15.15.

  • Hur slipper vi ha så många möten?
  • Produktiva team utan att sitta tillsammans
  • Att jobba med kultur och tillhörighet på distans

Bokningsinformation och priser

För alla priser tillkommer 25% moms

Kursavgift för  halvdagskursen på plats i Stockholm: 4190 SEK

Kursavgift för båda halvdagskurserna samma dag: 7990 SEK

I kursavgiften ingår luncher samt för- och/eller eftermiddagskaffe.

Kursavgift onlinekurs 2 delar: 3990 SEK

Kursavgift onlinekursen båda kurserna dvs 4 delar: 7490 SEK

Bokning och rådgivning

Kontakta oss via e-post för bokning, information och kursrådgivning på hej@hrdigi.se

För bokning ange faktureringsuppgifter samt ev allergier vid deltagande på halvdagskurserna.

Om bokning för mer än en deltagare ange allas namn, mobilnummer och e-post på bokningsmailet. Ange även fakturainformation samt eventuella allergier.

Plats

Halvdagskursen genomförs på Epicenter Stockholm, Mäster Samuelsgatan 36

Onlinekursen genomförs via Zoom

Bekräftelse

Inom några dagar efter du har bokat dig kommer en preliminär bekräftelse till din e-postadress.
Definitiv bekräftelse sker 15 dagar innan kursstart.

Faktura

Fakturan på kursavgiften skickas 15 dagar innan kursstart eller direkt i samband med bokning.

Om/avbokningsvillkor

Om du får förhinder bör du snabbt kontakta oss, för eventuell ombokning/avbokning.

Du kan boka av dig helt kostnadsfritt fram till tre veckor innan kursstart. Därefter debiteras 25% av kursavgiften fram till en vecka innan kursstart. Därefter debiteras hela kursavgiften. Ett alternativ till avbokning är att någon går i ditt ställe.

Vi förbehåller oss rätten att vid för få deltagare ställa in kursen.