Vad är Metaverse och hur kan HR dra nytta av Metaverse för lärande och rekrytering?

Metaverse bör enligt Mathias Andreasson finnas på varje organisations topp 5 lista och i detta avsnitt gör vi vårt bästa i att förklara varför.

Mathias Andreasson är grundare av Fictive Reality som utvecklar lösningar för lärande och rekrytering i Metaverse och är den som hjälper Anna Carlsson att reda ut begreppen och göra Metaverse enkelt och förståbart.

Vi diskuterar även om några andra termer som har relation till Metaverse dvs VR, Blockchain, Kryptovaluta och NFT.

Material som Mathias hänvisar till i avsnittet:

Företag som arbetar med Metaverse och VR lösningar

Mathias eget Fictive Reality

Andra som nämns är https://www.mursion.com/ och https://strivr.io/

Spelet Mathias barn spelar är förstås Roblox.

Annas headset heter Oculus Quest 2

Här kommer lite mer info/artiklar om olika saker vi diskuterade:

https://www.cnbc.com/2022/02/01/metaverse-real-estate-sales-top-500-million-metametric-solutions-says.html

https://www.di.se/digital/ernst-billgrens-nft-verk-klubbas-for-112-000-kronor-hade-varit-rik-om-jag-kopt-mina-verk/

https://www.dexerto.com/tech/top-10-most-expensive-nfts-ever-sold-1670505/

https://www.metabloxz.com/

Du hittar definitionen av Ride a Sock nedan i transkriberingen 👇

Transkribering av poddavsnittet:

Anna Carlsson:  Idag får ni utmana hjärnan när ni lyssnar. Vi tar med er till Metaverse och täcker in många termer som hör ihop med just Metaverse, vilket är bland annat VR, Blockchain, Kryptovaluta och NFT. Ge inte upp även om alla termer gör dig lite förvirrad i början. Vi repeterar och går igenom dem ordentligt och diskuterar mot slutet vilket värde det här kan ge dig på HR och att du behöver börja förstå vad Metaverse är.

Mattias Andreasson är den som hjälper mig att reda ut begreppen. Han är grundare av Fictive Reality som utvecklar lösningar för lärande och rekrytering i Metaverse. Som vanligt finns det  extramaterial som vi refererar till i avsnittet - de länkarna finns i poddens texter och på poddens hemsida dvs hrdigi.se

Om du vill lära dig digitalisering för HR ordentligt och inte bara lyssna på podden. Då rekommenderar jag vår utbildning som gör att du kan hålla i dina egna digitaliseringsprojekt på ett klokt sätt eller helt enkelt driva en digital HR strategi.  Den 1-2 September genomför vi nästa omgång av just grundutbildningen, då på plats i Stockholm. Den vänder sig till dig som jobbar med HR och inte har tidigare erfarenhet av digitalisering. Du hittar info och anmälningslänk på hemsidan och även info om resten av våra utbildningar.  Då kan du också få prova på VR och Metaverse-lösningar.

Reklam: Har du koll på vad som krävs för en välmående organisation? Mässan Personal & Chef ger dig kunskap och insikter kring hela medarbetarresan. I år har mässan extra fokus på de tre T:na Tillit, Tekniska lösningar och Teamwork. Vi vill utveckla dig så du kan utveckla och behålla din personal. Vi ses på Kistamässan den 28–29 september! Läs mer om mässan på personalchefsthlm.se och registrera dig. Det är gratis för dig som besökare

 

Anna Carlsson: Välkommen hit till HR Digitaliseringspodden Mathias.

Mathias Andreasson:
Tusen tack Anna.

Anna Carlsson:
Så idag ska vi försöka, ja reda ut lite om Metaverse.

Mathias Andreasson:
Yes.

Anna Carlsson:
Jag såg att du har någon tagline på din Linkedin som står rekrytering och lärande i Metaverse.

Mathias Andreasson:
Det stämmer, jag passade på och uppdatera den när Meta gick ut och börjar prata om Metaverse, då var det lite mer lämpligt. Innan dess har vi jobbat med det hela tiden, med det är Metaverse absolut ja. Det skapar lite mer. Vi hade ett amerikanskt företag som helt plötsligt bara kontaktade oss rakt av bara för att vi hade Metaverse på vår hemsida. Och bara kallt inbound hittat till oss och sa bara, ja, men vi behöver jobba med Metaverse. Så var det liksom någon amerikansk chef som hade kommit in och sagt att, nej du behöver jobba med Metaverse, så bara letar han upp pratade med mig. Vad då, jobbar du i Sverige? Ja, jag jobbar i Sverige. Va? Ok, ja, men intressant det här. Men vi behöver göra någonting Metaverse. Självklart, det löser vi.

Anna Carlsson:
Men då kanske det är på sin plats och berätta vem är du och varför har du taggat dig till Metaverse?

Mathias Andreasson:
Metaverse. ja precis. Det är två svar på den. Ett vem jag är, Mathias, står och jobbar då och driver ett företag som heter Fictive Reality där vi jobbar just med learning och recruitment i Metaverse. sen kan man lätt att fråga sig, vad är då egentligen det?

Anna Carlsson:
Och det kommer vi till.

Mathias Andreasson:
Det kan vi komma till precis, men det är väl egentligen vem jag är som människa. Förutom skåning och pappa och allt det där vid sidan om i det privata livet. Men varför det står Metaverse så är det helt enkelt därför att vara riktigt ärlig, så det är en marknadsförings grej rakt av, det är det, därför att tittar du på hur det funkar här i världen så finns det klassiska teknologi, technological s-curve, den tekniska s-kurvan så direkt då namn som blir hypat så känner man, Wow, jättespännande, jätteintressant och alla vill prata om det här. Sen efter ett tag så börjar det dala lite för man inser att ja, men det här kan inte jag använda, det funkar inte på riktigt. Kommer ihåg Big data, det kommer liksom från att vara väldigt hajpat 10–15, 10 år sen kanske.
Då skulle alla jobba med Big data. Sen har VR, AR kommit, och sen nu Metaverse. Intressant är jag jobbar med alla de här bitarna egentligen, men sen är det viktigt att förstå vad det egentligen är helt enkelt. Där måste man vara ödmjuk inför att det finns en verklighet bakom det här skalet.

Anna Carlsson:
Det ska vi försöka skala lite på, men hur hamnade du och startade Fictive Reality?

Mathias Andreasson:
Anledningen bakom det så är det väl en tvåfaldig. Ett: en frustration över att folk inte lär sig någonting när man utbildar. Det är väl den ena. Det är någonting som jag upplevt i mitt privata eller som min karriär om man säger så. Där är allt ifrån att utbilda att sälja till konsulter till projektledare. Vad, utbildning helt enkelt. Jag känner att den frustrationen är att folk kommer in och så lyssnar de, sen bara försvinner informationen.
Den andra sidan så är det att jag söker frihet. Jag har alltid velat ha, jag har alltid haft en dröm sen jag var liten, det är fel att säga för då kunde man inte drömma sådana saker.
Men vid en viss ålder när jag började inse var att driva eget var att jobba man, säger så den här drömmen av att jag vill ha en sådan här låda ute på en industritomt någonstans. Det skulle kunna vara att den skapade alltså packmaterial till tetrapack eller till lådor vad som helst men bara liksom min lilla låda. Det var här som jag skapar någonting. Det var min låda, ungefär. Här byggde jag skapade och skapar den perfekta lilla verkligheten för mitt företag. Men om jag jobbar med helt enkelt.
Så det är väl det. Kombinationen av dom två. Alltid haft det här drivet. Velat göra det och det jag startat innan har gått åt skogen. Men nu kände jag att okej, nu var tajmingen rätt, men tajmingen är nu. Det är mer än 4 år sedan.


Anna Carlsson:
Precis, så då var det lite tidigt, men det är det, man ska börja med något innan.

Mathias Andreasson:
Ja, det hade varit perfekt och börjar precis när alla vill ha det så har man en färdig produkt, men det är inte ens realistiskt.

Anna Carlsson:
Men, ska vi börja gräva då i vad, vad är Metaverse?

Mathias Andreasson:
Metaverse är någonting som egentligen funnits ganska länge om man säger så. Jag tror först och främst så finns det massa definitioner av Metaverse och det är inte så att du kan kolla upp i den svenska ordlistan eller encyklopedin eller vad nu heter, där det finns Metaverse och sen satt definition utan du får googla dig fram så hittar du massa olika förslag på det, så alltid den ena som försöker förbättra det över den andra.
Jag tror det enklaste sättet för mig och för att förstå det är så egentligen titta på den tekniska utvecklingen som har skett de senaste åren.
Och det kan man titta på är någonting som folk kallar webb 1.0, 2.0 och 3.0 och där webb 1.0 egentligen var internet, så när internet kom först och främst för det var en stor förändring helt plötsligt. Det var liksom här stora datan som bara fanns överallt där tillgången, en demokratisering av kunskap på något sätt, så det var steg ett. Steg 2 så är det vår webb 2.0, så pratar vi om social Media och så pratar vi om, jag glömmer alltid bort den andra. Så snällt på mig för att hjälpa mig det här för.

Anna Carlsson:
Jag vet inte.

Mathias Andreasson:
Men just det, Social Media och smartphones. Smarta telefonen, ja precis, för där helt plötsligt så gick det från att du satt med ditt gamla modem och liksom bara fick upp en internetsida till att du börjar mer interaktivt vara en del av datan. Och med Social Media liksom flödet av information har det börjat förändra oss så vi diskuterade.
Och webb 3.0 då, då tar vi det här nästa steget och det är egentligen att vi tar steget in i den digitala världen. Och du kan komma tillbaka till en barndomsdröm som jag alltid haft när jag var liten och tittar på Kalle Anka. Det var att jag ville vara en del av den tecknade filmen. Jag ville vara inne och liksom klappa Pluto och prata med knattarna. De här bitarna liksom du känner där vill jag vara.
Och det är Metaverse. Det är att man tar ett steg in i den digitala världen.
Och sen kan du göra på olika sätt. Det är inte att du behöver bara vara inne i den här världen utan det kan vara att du interagerar med den. Ett sätt att interagera med den är då i till exempel med din telefon så får du det är det du kommunicerar med en digital värld helt enkelt så man vill dra en parallell så kan man prata om vårt eget universum, vilket är att om du och jag sitter och pratar med varandra, om det har varit en virtuellt möte.
Sedan, är man inne på min dator som medium för att prata med varandra, men både du och jag befinner oss i den verkliga världen. Det här är då den digitala världen, så direkt när du kommer alltså interagera med någonting digitalt så du interagerar dig då, kommunicerar, pratar med något, någon beror på om man ser det i Metaverse
Det är Metaverse.

Anna Carlsson:
Om Metaverse, jag tänker mycket på. Jag menar alla som har spelat spel, så. Hur man där kan både vara på en skärm men också många gamers använder VR alltså virtual reality glasögon. Och ger sig in i en värld som är fiktiv. Kan man jämföra litegrann?

Mathias Andreasson:
Men absolut, definitivt. Det kan du absolut jämföra, en jättebra jämförelse för att tittar du just i spelen. Då är det att då drar du omkring i din lilla figur i den här världen. Det är Fortnite eller om det är Pokemon eller vad det nu än är, så är du inne i den här digitala världen helt enkelt.
Så det är en jättebra jämförelse. Sen är det väl inte spelvärlden i sig som driver det här framåt utan om man tittar vem var det som börjar använda smartphones och det var inte gamers i sig. först och främst var det dom som är väldigt tekniskt nyfikna men PC:n alltså det är företagsvärlden man använde den för att jobba helt enkelt.

Anna Carlsson:
Men de har kunnat testa mycket kring. Jag tänker då att inom företagsvärlden så har man nog lite svårt att se var det här hör hemma och för min egen del så tänker jag att det hänger mycket ihop med att lära sig saker. Precis som du säger att ni har valt ett lärande perspektiv. Men vad skiljer sig om man tänker VR? Det är en teknik som jag tror att många inom HR också känner till, alltså när man sätter på sig de här glasögonen så befinner man sig i en virtuell värld som man kan se i 360 grader. man kan röra sig i den. man kan göra och lära sig olika saker. Men vad är skillnaden till Metaverse så här då?

Mathias Andreasson:
Ja precis, VR är ett medium för att kunna se, titta in i Metaverse som en Ouidja board ungefär är ett medium för att komma in i andevärlden om man har testat det. Men jag har inte varit där heller så jag har noll koll.

Anna Carlsson:
Drömmar till drömvärlden? Hjärnan till drömvärlden?

Mathias Andreasson:
Ja men precis.
VR är ett sätt att komma dit, men andra sätt alltså är som din smartphone då. Då interagerar du också med metaverse, den digitala världen helt enkelt. Men det är bara det att genom att man använder ordet metaverse så blir det istället att det känns som att du kommer in i den på ett annat sätt. Det är liksom ett annat universum det här. Det här digitala universum istället. Och det är där du har dina avatarer och dina figurer. Men du har andra exempel. Du har till exempel AR som har sådan här pop up display som finns på en del väldigt moderna bilar, där du istället ser hastigheten bara som en hologram nästan framför dig. Alltså det är en del metaverse där också. Det blev liksom olika interfaces mellan den digitala och den verkliga världen som börjar smälta ihop på ett annat sätt och det är det gör, smälter ihop mer och mer. Det finns film och Matrix är väl fantastiskt exempel. Det är bra på det viset med ditt exempel på ett annat universum, helt enkelt. En parallell värld.

Anna Carlsson:
Och för länge sedan, eller det är ganska länge, avsnitt 18 och nu är jag framme på vad kan det vara nu? Jag kommer inte ihåg, men avsnitt 18 så tog jag upp VR och träffade en tjej som heter Sarah Ouakim och vi pratade just VR AR XR alla de här teknologierna som då var aktuella. För då var inte metaverse termen på plats. Så om man vill lyssna lite mer på just specifikt det här. Och det brukar jag också utbilda på när jag håller utbildningar och förklara liksom och se visa exempel. På de här olika delarna. Men Pokémon spelet är väl ett exempel?

Mathias Andreasson:
Nej, men absolut. Det är ett av de första exemplen på just AR och det är alltså på något sätt, så det är man kan lätt att blanda ihop dem alla de här koncepten. Men i framtiden vad man kommer att se. Du går in på Espresso House. Det är någon som sitter med sina solglasögon på sig Ray Ban eller något liknande vad man tycker om för märke. Så sitter de och skriver med sina händer i luften ungefär. För då har de skärmen och allting finns precis framför dem. De har liksom en keyboard framför sig i luften som känner av fingrarna. Allt det här kommer bara smälta ihop till en liten enkelt litet par glasögon och då är det AR, XR VR ja alltså XR är ett samlingsnamn.

Anna Carlsson:
I metaverse den världen man ser. Men om jag då tänker tillbaka. Vi pratade webb 1.0 och när webb, 1.0 kom då jobbade jag redan it världen.

Mathias Andreasson:
Nästan jag också.

Anna Carlsson:
Då, då var det väldigt avgränsat att du gick in på en plats du hade tillgång till väldigt få saker. De hängde inte ihop. Du var tvungen att ha specifika länkar för att komma åt någonting, alltså den här sökning. Alla de här sökningar det där med att googla kom mycket senare. Allt det här med att hitta och leta och det betyder att du då liksom var i en värld. Och sen när vi pratar 2.0 när vi dynamiskt, då kan vi vara överallt i, på webben, på den tvådimensionella världen kan man väl säga.

Mathias Andreasson:
Absolut, absolut.

Anna Carlsson:
Och nu är vi i den tredimensionella, men, är man, hur fungerar det? Jag ska försöka få lite grepp om metaverse. Metaverse är en term för världar. Men är det bara en värld och alla är del av densamma eller är det olika världar. Att man går in i en värld?

Mathias Andreasson:
Ja, nej, men det är en jättebra fråga och fundering. Och sen skulle vi säga i dagsläget så finns det flera om du tillhör. Du har exempel på vad heter nu det här spelet som mina kids de spelar. Det här lilla som har precis blivit sådär jättepopulärt, inte jättepopulärt, men det var populärt i sådär 5–10 år någonting. Som sitter på sin padda och spelade.

Anna Carlsson:
Ja, du kommer inte på det.

Mathias Andreasson:
Kommer inte på namnet, men jag söker det, men det kommer dyka upp snart i alla fall. Men vad de gör? De har sin egen lilla värld. Alltså det är en massa små spel inne i det här spelet.

Mathias Andreasson:
De har till exempel sin egen kryptovaluta. De har sin egen, sina egna, liksom estates där inne så du kan köpa saker och då kan du inte ta ut dina skins som du köpt till dina figurer, till exempel ifrån den här världen utan det stannar där. Så det är en värld och sen finns det andra världar då. Då har mäklare som säljer fastigheter i olika världar så skulle du kunna se det som att det finns olika länder men tittar du på jorden så är en begränsad resurs. Där finns, vi kan inte bara fixa en massa nya länder. Det är liksom vulkan som kommer ut i havet. Kanske så har du lite ny ö.

Anna Carlsson:
Som i Saudi, nej, i Dubai, tänkte jag.

Mathias Andreasson:
Ja precis dom kan göra det.

Anna Carlsson:
Bygger man öar.

Mathias Andreasson:
Behöver mycket oljepengar. Så de löser det, men utöver det så är det väldigt begränsat. vi har begränsade resurser.

Mathias Andreasson:
Vilket earth hour då är jättebra för att visa att det tar slut efter ett tag. Men det är ett annat ämne. Men med det sagt så är det då är det intressant att titta på det här. Att folk som investerar till exempel i metaverse för just vad du har där så är det att det finns ingen begränsning av virtuella världar. Du kan bara skapa en ny, du skulle kunna skapa en metaverse värld imorgon om du vill eller ikväll. Det är liksom bara, nu har jag skapat en. Klart ok.

Anna Carlsson:
Så det är det. Det är begrepp eller greppbart för mig att det är en spelvärld, att man har skapat en värld för att spela i som man bygger sin egen figur som man också då kan kalla en digital twin. Kanske.

Mathias Andreasson:
Kan man kalla det?

Anna Carlsson:
Sin digitala tvilling. Man kan göra och då tänker jag om man på olika platser så kan man skapa en liten avatar på sig själv som man lägger upp och kommenterar med. Men där i den här spelvärlden då skapar man en version av sig själv som man styr i den här världen.
Och man spelar, köper saker med sin valuta, som då är en typ av krypto.

Mathias Andreasson:
Ja, Precis, precis kan vara.

Anna Carlsson:
Kan vara, men det är det man kan jämställa det med. Man kan ha byggnader och så bestämmer den som äger den spelvärlden om den, vad som ska gå och köpa och sälja och vad man kan göra där inne.

Mathias Andreasson: Precis, en diktator helt enkelt.

Anna Carlsson:
En diktator, företagsdiktatorn.

Mathias Andreasson:
Yes, precis så. Då kan de öppna upp om de vill eller inte.

Anna Carlsson:
Ja, men det här är greppbart. Då är vi tillbaka i spelvärlden. Men ja, det här med att du säger att mäklare. Vad pratade vi om land för 5 miljarder? Vad är det för typ av värld?

Mathias Andreasson:
Det är en del av de här världarna som folk börjar hitta på och skapa alltså. Men det är alltså i. Personligen, så jag förstår inte hur det kommer att funka långsiktigt. Men det är för att komma tillbaka till det här. Att det finns en anledning varför det kanske blir dyrt att bo i Stockholm city ungefär. Alltså. Det finns inte mer plats helt enkelt. Byggnaden som finns där de finns där. Och det tar tid för mig att komma ut till skärgården om man säger. i den virtuella världen så tar de mig liksom en knapptryckning så jag får flytta mig från en värld till en annan. Det finns inga fysiska avstånd på det viset som det inte så jag förstår inte vad folk betalar för de här sakerna. Ärligt talat, men att de gör det.

Anna Carlsson: För jag tänker att man, den som lyckas få till sin värld kan vinna. Om du skapar en handelsplats för mode, design, kläder, smink där du då har byggt upp och då vill alla vara där och då blir det ett värde som man vill köpa in sig på.

Mathias Andreasson:
Det finns en herre som heter Zuckerberg som har tänkt precis samma tanke och det är vad han har lyckats med Facebook där typ majoriteten av alla människor på jorden har Facebook och därför han döpt om det till Meta också och har pushat ut från metaverse därför att han vill göra den världen. och han har redan börjat göra den, den heter Horizon. Så det är liksom steg ett. Han har sedan det. Det är därför han också investerar i att det att köpa alltså Oculus med VR headset så han håller på att skapa just det. Men då måste du göra den världen till den bästa världen. Men Rom faller efter ett tag

Anna Carlsson:
För det kommer nya, det är precis som i HR system. Det kommer massor med nya spelare som kan dra nytta av allt det som de som var först har lärt sig av.

Mathias Andreasson:
Yes, yes.

Anna Carlsson:
Så ja, det gäller att skapa och se om, ja, jag kan förstå hur man klarade med Facebook och ta över världen i den världen.

Mathias Andreasson:
Och det fanns innan, det fanns My Space fanns Lunarstorm och alla de här bitarna. Det fanns liknande system.

Anna Carlsson:
Men de har dött.

Mathias Andreasson:
De har dött, ja precis.

Anna Carlsson:
Men vad hette det här som det första lite Metaverse då? Hur länge har det funnits?

Mathias Andreasson:
Horizon. Det har väl funnits i, ja i lite olika skepnader, men liksom upp mot en 2, 2–3 år eller nåt sådant kanske. Jag tror det lanserades ordentligt för ungefär ett år sedan, men sen dess har varit i beta.

Anna Carlsson:
Och hur länge sedan har man liksom haft metaverse tanken? Det hette inte metaverse då.

Mathias Andreasson:
Alltså själva ordet myntades någonstans på nittiotalet, så det har använts tidigare, men sen är det klassiskt i den teknologiska s-kurvan. Helt plötsligt är det någon som får upp den där längst upp. Nu hypas det, men då har det alltid funnits här lite liksom steg för steg.

Anna Carlsson:
Och jag tänker då alla de här termerna som man pratar om i metaverse. Nu har vi berört några stycken. Vi pratar om det här med byggnader, att kunna köpa hus och bygga sitt perfekta hus som man då kan gå in och leva i. Och vi pratar VR. Någonting jag skulle vilja prata bara lite om VR först så kan vi komma in på några andra termer.
Även om det finns ett helt avsnitt om den teknologin så vill jag påminna om hur känslan är när man använder VR och vad hur det påverkar oss som individer.
Vad tycker Du?

Mathias Andreasson:
Ja, VR, seeing is believing, så är det du måste ta på dig ett VR headset då får man liksom känslan av OK Wow. Och det har varit en svårighet också för oss som företag under hela coronatiden så vi har inte bara VR utan vi har liksom lösningar som är liksom på din dator också. För annars funkar det inte. Folk har inte tillräckligt med VR headset. Om jag får gå tillbaka till din fråga.
VR- ibland jämför jag det som när man går in ifrån sitt hus om man går ut ungefär. Du kan liksom vara inne i huset och så går du omkring i din lägenhet eller vad som helst där du ditt boende ska jag säga. Du är inne i ditt boende och sen har du klätt på dig så öppnade du dörren och det är en fantastisk vårdag där ute eller något liknande och det kan också vara en väldigt snöig regnig ruskig dag. Men alltså din mental state den förändras, känslan i din kropp den förändras när du stänger dörren och du är utomhus.. Det blir liksom en kontrast. Den kontrasten det är som när du tar på dig ett VR headset och du försvinner. en enorm skillnad så är det någonting som är fokus. För det är där alltså lärandet kommer in också vårt stora liksom brist på som vi har nu är så som människor att kunna fokusera. Kommer du in i VR så försvinner allting runt omkring dig. Du är liksom bara inne i den här världen. Din telefon finns inte längre, det är ingen som går omkring och tittar någonstans på dig och det alltså det försvinner. Du har fokus och det är så fruktansvärt viktigt. Men har du inte testat det så testa! Och ska du testa det så testa ett ordentligt headset.

Anna Carlsson:
Ja, jag har ett ordentligt då. Jag har de senaste dagarna haft det lite på mig och känt. Bara att stå i startmiljön som man kommer in i, bara genom att sätta på, starta sitt headset av en bra kvalitet är helt överväldigade faktiskt. Det räcker för vissa.

Mathias Andreasson:
Men det gör det, men det håller helt med dig om och det är där det kan nästan bli för mycket för någon att som bara hoppa in i ett väldigt interaktivt spel eller miljö direkt. Alltså. Du skulle nästan kunna jämföra, jag gör väldigt många jämförelser oftast med att ta körkort. Skulle du hoppa direkt in i en bil och så bara. Det är första gången. Du har aldrig kört bil innan överhuvudtaget, någonsin ditt liv. Men om du hoppar rakt in i relativt snabb bil och du ska bara in på motorvägen och köra. Så alltså du kommer få panik.

Anna Carlsson:
Ja, jättebra exempel.

Mathias Andreasson:
Eller liksom in i Paris, liksom kör runt Arch de Triomphe till exempel. In och snurrar i den där, liksom första gången du kör bil. Alltså, du kommer inte klara det, du kommer inte att hantera det. Så det är liksom steg för steg verkligen liksom att kunna komma in i den där världen. Och det är precis som du säger. Första gången så kan det vara bra att man bara sätta det på huvudet och man bara känner av, var är jag någonstans, Wow. Och en del kan ha den här känslan av att de bara ja, men jag måste ta av headsetet liksom. Var finns den andra världen? Men det är på grund av känslan är så stark så att det väcks inom dig att du nu vill ta av headsetet. Det är det som är det häftiga. Men vänjer du dig vid det och liksom du kan börja utforska den här världen steg på steg så blir du bättre och bättre på att köra bil och efter ett tag, en del blir rallyförare. De flesta av oss blir inte det och men det ja. Ungefär så.

Anna Carlsson:
Och då blir det också så att de som har börjat använda det för onboarding eller lärande så kan man få ett kraftfullt lärande.

Mathias Andreasson:
Jamen precis, det är ju, det är vårt existensberättigande som företag och det handlar just om den här biten om lärandet för lärande tar mer eller mindre, ska inte trampa för många folk på tårna här men, varit ungefär samma de senaste 100 åren. Det finns väldigt mycket katederundervisning fortfarande. Visst, nu har vi stöd av en PowerPoint. Det blir lite snygga bilder och animationer, alltså jjag har gjort det här jättemycket också.

Anna Carlsson:
Och jag gör det fortfarande.

Mathias Andreasson:
Ja, precis och hoppas på att de ska lära sig. Det som jag kommer nu på att när vi pratat tidigare så var det att jag tycker det är jättebra exempel som du nämnde själv just det här med att det är många som egentligen vill ha en någon som kommer in och lär ut men vad de bara betalar för är en föreläsning.
Får vi då istället, så är det att ja, men ni kom in här och så underhåll oss lite ett tag och sen hoppas man på att någon har lärt sig någonting. Men det är inte ett lärande. Det är en föreläsning precis som du då sa själv. Och det tycker det är så talande exempel på något sätt att ja, men det är det vi vill ha det ja, men ta det då, jättebra. Men när det kommer till lärandet i sig visst det finns learning managementsystem och det finns gamification och de här bitarna för man ska triggas för att ta nästa nivå. Men fortfarande så saknar vi det här riktigt interaktiva lärandet och återigen få komma tillbaka till lära sig köra bil.

Mathias Andreasson:
Du kan inte lära dig köra bil, kanske finns det några få fantastiska individer möjligtvis, men generellt sett väldigt många, majoriteten. Där du kan inte lära dig köra bil genom att bara göra teorin.
Du måste sätta dig i bilen, du måste fixa det och sen kommer växling, kommer väl försvinna efter ett tag med alla elbilar, men liksom förstå hur du backar och du kör fram och de här bitarna så förstår liksom interaktionen med andra bilar. Det är nästan det som är värst ju. Du måste övningsköra.

Anna Carlsson:
Du måste uppleva det.

Mathias Andreasson:
Yes, precis, och det måste du göra och inom utbildning och då pratar jag mest om en viss sorts utbildning och det handlar inte om hur man sätter på en Billy bokhylla eller något liknande. Men när det kommer till att prata med människor till exempel eller annan sorts utbildning där det är svårt att skapa de här övningsmomenten, flygsimulator så behöver du ha ett sätt att kunna öva på. Och det har inte funnits, men med hjälp av metaverse som är en fantastisk term för det. Men med hjälp av det här interaktiva för det är verkligen det står för att det ska vara interaktivt. Du ska verkligen komma in i upplevelsen, så det finns sådana här magiska sätt alltså. Tänk dig i framtiden när barn skall lära sig alla de här tråkiga kungarna? Förlåt kungar och de som kanske tycker det är jätteintressant. Men det är att du kan komma in i den här världen, liksom se kungarna när de åker omkring och ser snapphanekriget eller något liknande. Ja, jag kommer ihåg når jag var liten så hade vi en sådan här upplevelsedag som handlar just om snapphanekriget nere i Skåne då givetvis. Men det var det att vi hade en hel dag där några var snapphanar, alltså några var de andra.
Jättedåligt, jag inte vet vilka de andra egentligen är, men det är väl danskarna, tror jag.

Anna Carlsson:
Fråga inte mig.

Mathias Andreasson:
Precis, tittar på dig med hjälpande öga liksom, snälla. Jag får korrigera mig efteråt i så fall. Får kolla upp det. Får lägga upp en länk om snapphanekriget. Men, när det kommer just till vad vi gjorde. Vi var ute och gick i skogen. Vi satt tillsammans med liksom rebeller som var lärare och fritidsledare och liknande. Vi satt och lagade mat i skogen så kom det snapphanar liksom i skogen och börjar jaga oss ungefär. Alltså den här upplevelsen. Den sitter kvar, alltså, men det är en simulering.
Det är liksom en fantastisk simulering, men så fruktansvärt kostnads, alltså kostsam. Man kan inte alltid göra det. Man kan inte göra det på varenda kung.

Anna Carlsson:
Nu kommer vi in på lärande väldigt djupt, men det är lika bra vi gräver vidare i det. För då tänker jag så här att det man gör, det är att förstå också hur mycket AI till exempel är inblandat i att kunna förstå dig så att du kan du kan få upplevelsen av snapphanekriget och du kan få träna på dina kungar och få någon virtuell som hela tiden finns där och kan stötta dig i din läxläsning i att ja. Men nu ska vi repetera inför provet imorgon att du kan istället för att ha din kompis som kanske inte finns där inte har tid och har annat fokus eller din mamma eller pappa i den här skolvärlden. Kunna få någon som är där och du behöver inte ha VR headset, måste vi säga också? Utan man kan få till den här lärandeprocessen och att den blir så stark. Är man i VR då blir den extremt stark.

Mathias Andreasson:
Absolut.

Anna Carlsson:
Blir det en skärm eller en telefon så blir den inte lika. Men det blir också en förbättrande lärupplevelse.

Mathias Andreasson:
Men precis, men det är det här interaktiva att det är bra att kunna att prata liksom få liksom en dialog. Alltså det händer någonting.

Anna Carlsson:
Om metaverse som sagt är tillbaka igen nu jag upprepar igen. Det är liksom världen där du antingen kan vara i den med VR glasögon. Då är du fullt i den eller så använder du andra sätt att liksom interagera med den här världen

Mathias Andreasson:
Precis.

Anna Carlsson:
Men kan vi ta lite av de andra begreppen som dyker upp nu? Det här med krypto?

Mathias Andreasson:
Ja, precis, ja, jag är ingen kryptoexpert, men det är liksom precis. Vad är den specifika frågan?

Anna Carlsson:
Jag funderar på, för du tog upp krypto eller vi tog upp krypto när vi pratade om spel och köpa saker men kryptovaluta då kommer man ofta in på bitcoin.

Mathias Andreasson:
Ja precis, bitcoin är en sorts, där finns en massa andra. Jag har en god vän till mig som försöker pusha mig för att köpa massa olika. Men jag har aldrig hoppat in på den marknaden, men där finns olika valutor och blockchain är själva tekniken bakom det, man säger så. Blockchain är också tekniken bakom vad vi har som är NFT.
Nu blir det många begrepp, men det är alltså det är en teknik som gör, som skapar en säkerhet. Det är egentligen det handlar om. Men sen samtidigt så finns det ingen säkerhet i ett stöd. Tittar du på Nordkorea till exempel alltså de finansierar sin krigsmaskin genom att vara världens största krypto tjuvar de stjäl krypto efter krypto efter krypto, alltså de bara stjäl massa pengar. Och sen får de liksom riktiga pengar att ta av det och så köper de vad, vad bygger de vapen helt enkelt?

Anna Carlsson:
För den här, det här med kryptovaluta. Det finns många olika då helt enkelt och bitcoin är en och man kan spekulera i det. Eller så har min sin egen valuta i sin egen värld som man har byggt upp som då är bara som du vi pratade om barnens spel och där man använder. Det är också en typ av krypto.

Mathias Andreasson:
Du jämför med olika valuta i olika länder. Det är precis som att i Sverige har vi kronor och sen eftersom nästan resten av hela Europa så är det euro. Men och ibland kan du byta dem emellan varandra, så det finns så att jag håller på byta liksom olika kryptovalutor med varandra, så det är olika pengar om man säger så.

Anna Carlsson:
Och det är då precis som det finns olika att vi kan ha en oändlig mängd länder då eller världar, och då finns det olika valuta i Olika.

Mathias Andreasson:
Och sen avsaknad av en centralbank, avsaknad liksom av en regel alltså regler helt enkelt, vilket gör att den det blir du av med dina pengar så finns det ingen som hjälper dig. Och det finns liksom inget stöd på det viset, så då är det den. Det finns många andra som kan mycket mer om det och det finns väldigt många som är på den ena sidan väldigt många som är på den andra sidan och jag har ingen aning.

Anna Carlsson:
Nej, jag tror vi ska inte prata så mycket om bara få ett litet hum för det dyker ändå upp och just blockchain har jag också ett annat avsnitt som jag har tagit för något år sedan det var då pratade vi blockchain och det här med hur man säkrar upp, men sen har vi det här.

Mathias Andreasson:
Det hade nästan varit intressant med och ta ett andra avsnitt bara för att se förändringen på blockchain på ett år.

Anna Carlsson:
Ja, det har hänt otroligt mycket.

Mathias Andreasson:
jag tror det. 50 Procent av det som du gick igenom då har säkert liksom kommit helt nya grejer och så appliceringsområden.

Anna Carlsson:
Jag hade svårt att hitta någon som kunde prata om det, men jag får väl leta igen, men sen har vi det här som vi blandar ihop non fungible tokens eller nft och det handlar ofta om konst.

Mathias Andreasson:
Det är ett sorts vattenmärke egentligen som bara är det att det är jag som har skapat den. Jag tror det var Ernst Billgren än en som sålde någonting här för 120 000. De flesta vet vem Ernst Billgren är men 120 000 svenska, så det är mycket pengar så kan man känna liksom. Wow han sålde liksom en, jag tror en digital kopia av hans original tavla. Helt enkelt.



Mathias Andreasson:
Men tittar du på de som har sålt för väldigt stora pengar så pratar vi om en miljard, närmare en miljard svenska kronor för ett digitalt konstverk. Alltså det är på något sätt när man säger det så måste man nästan bara stanna och sen tänka efter att det är någon som har köpt ett konstverk, ett digitalt konstverk som bara finns i den digitala världen för en miljard svenska kronor.

Anna Carlsson:
Men är det att du ska ha tavlor i dina hus i Metaverse?

Mathias Andreasson:
Till exempel. Och så finns det liksom olika figurer och liknande


Anna Carlsson:
Men allt man skapar där kan man då sätta som ett värde på, alltså om man sätter ett vattenmärke. Det här de här typerna. Vill du ha ett sådant här då kostar det.

Mathias Andreasson:
Är det precis som det är marknaden som avgör. Alltså det är det där var den som sålde för mest. Sen finns det dem för 800 miljoner och 700 miljoner 600 miljoner, alltså det, det är helt alltså det är fantasisummor.

Anna Carlsson:
För det, jag, jag förstår inte det.

Mathias Andreasson:
Nej, inte jag heller.

Anna Carlsson:
Varför man vill.

Mathias Andreasson:
Nej, nej, men det är väl en del har alltså? Det är problem med världen ibland. En del har för mycket pengar.

Anna Carlsson:
Men om vi nu. Nu har vi försökt gräva mycket i de här termerna om vad det är för någonting. Men hur har det relevans för de som jobbar på HR och jobbar på ett företag? En organisation. Kan vi liksom landa i det.

Mathias Andreasson:
Precis, det här en HR podd, så det kan vara bra. Nej, alltså. Jag skulle vilja säga det absolut viktigaste för HR folk att se det är inom hela alltså learning och rekryterings biten och att eftersom tittar man på utbildning idag. Om man säger, att tror det var Accenture som gick ut med ett snitt på att man betalar femtonhundra dollar ungefär per anställd, liksom när det gäller utbildning till exempel per år. Men tittar man på att folk glömmer 80, 90 % av det som man utbildar?
Det är bara att titta på den siffran direkt, alltså helt plötsligt så mycket pengar som man bara kastar i sjön och jag kommer ihåg själv varför man är en del inte allt givetvis, men en del av utbildningen som görs är för att anställda efterfrågar utbildning. Så har du din enkät som du körde, medarbetarundersökning och det är efterfrågan om utbildning så får du kanske liksom en 4 av 5 på den här, så tänker du. Ja men då ska jag utbilda dem så skickar de in någon som utbildar lite så får du upp till nästa år så har du 4,3 istället så visar det sig. Ja, men bra. Vi utbildar folk och de anställda är nöjda. Employer branding går upp och det ena och det andra. Toppen.
Men. Det är ett svart hål som man kastar ner pengarna i, alltså för om folk glömmer saker. Alltså. Varför gör man det jo man gör det bara för sakens skull emellanåt? Och så försöker man hitta lösningar på det. Alltså är det liksom, ja, men så känner man får inte kosta för mycket, då kommer man in. Då tar man in en föreläsare som ska utbilda till exempel. Eller så är det att man digitaliserar sin utbildning genom att man har ett LMS och det är jättebra med ett LMS för det är liksom, du har en helt alltså du har en access och vi jobbar tillsammans med LMS också så det är inte så. Men, där finns en svaghet i det och det är att det är fortfarande bara digitaliserat din information. Och visst, bättre access du kan övervaka på ett annat sätt att göra samt fingrarna syns en podd. Men ändå. Du kan övervaka, du kan se, Du kan motivera folk i de här bitarna.
Men det finns inte den här biten av alltså simulering. Du kan inte öva.
Och det där på något sätt som att ja, men vad är det vi behöver göra då? Jo men där finns en stor stort skifte. Där finns liksom en radikal förändring. Metaverse kommer ha en stor förändring för just HR för utbildning, men även för rekrytering. Där kan man simulera jobben och de här bitarna, men definitivt inom learning. Alltså det. Jag är lite inne på det innan med kungarna till exempel och det är det företag det är skolor och universitet. Vi jobbar till exempel med Gävle högskola med Vinnova finansiering där de kommer använda våra virtuella AI styrda avatarer för att utbilda socionomer helt enkelt så kommer vi se socionomerna som då kan bli socialarbetare. Till exempel sitter och övar på tuffa samtal helt enkelt. Men det är det. Det kommer ske en radikal förändring, alltså helt plötsligt kommer folk kunna lära sig på ett helt annat sätt därför det kommer åt den här interaktiviteten. Det är därför.

Anna Carlsson:
Så vad. Så vad ska, vilka projekt passar?

Mathias Andreasson:
Fantastiskt bra fråga.
Då har jag ett koncept som jag har lånat lite som jag gjort om det. Men det heter Rida på en strumpa för att man ska komma ihåg det och det låter jättetokigt, men rida på en strumpa och så får man översätta det till engelska vilket är RIDE A SOCK och ride står för egentligen var. Och sen på strumpan som jag kan återkomma till så är det handlar det om, när. På vilka ställen om man säger så. Ungefär. Men varför man ska göra det som är den första inte var, varför.

Så tittar man på R så står det för Rare, någonting som är ovanligt helt enkelt något som inte sker så ofta så någonting man behöver träna på som inte sker ofta. Så kan tänka på grejer men vad är nu det då? Jo. ett rånförsök i en butik till exempel. Det är ett bra exempel. Du har Walmart som har gjort det här tillsammans med ett en kollega, en branschkollega till oss Strivr som finns i USA där Walmart utbildat hundratusentals butiksbiträden när det kommer till, till exempel rån. Då blir det att då kommer det in någon som rånar dem och så får de lära sig. Vad gör jag nu? För det är inte ofta det händer, men har du väl övat på det så har det satt sig i liksom i ryggmärgen på det viset. Så det är R:et i ride.

I:et i ride handlar om Impossible. Det är någonting som är mer eller mindre omöjligt att kunna simulera eller göra, skapa ,återskapa.
På exempel på det är en flygsimulator där liksom mer eller mindre det går att göra det. Du kan slänga upp en pilot och liksom här är din första gång du ska flyga sätter dig på flygplanet då. Kör! Dock ej rekommenderat, för det finns liksom det är människoliv, givetvis, så det ska man inte skämta om, men samtidigt så är kostnaden också som är liksom bara fantasi alltså. Det är alltså bränna liksom 100 miljoner på liksom bara krascha ett flygplan ett till och ett till. Alltså öva på liksom när vi blir träffade av blixten till exempel uppe i liksom tiotusen meters höjd. Funkar inte. Flygsimulator jättebra.

Tittar du på D:et i ride alltså det är Dangerous, någonting som är farligt, helt enkelt. Skanska, en föregångare i Sverige skulle jag väl säga är duktiga i att ha gjort det här och det är med säkerhetsövningar. Du går på ett område, då behöver jag VR glasögon. Du går på liksom en byggarbetsplats helt plötsligt kommer liksom en stor lastbil körande därför du glömde titta på skylten. Och då får alltså det här är då styrkan i VR att du verkligen känner att Wow, den här lastbilen var nära. Upplever du det eller höga höjder. Alltså det är farligt du, du ville inte liksom sätta människor i verkligheten bredvid en lastbil köra som håller på och köra på dem, det är farligt att göra det. Där kan du göra det.

Och sen den sista i ride vilket är E, vilket är då Expensive och då där handlar det om att ja det är dyra simuleringar och oftast så det handlar om människor. Jag nämnde innan om snapphanekriget eller snapphanesimulering som jag var med om när jag var yngre.  Och då kan du titta på där du behöver ha ett flertal individer på plats för att skapa ett rollspel och det kan vara allting om ledarskap, försäljning, coachning, alltså så när du ska pitcha någonting åt en kund och det som blir rekryteringen skall du köra något case. Alla de här bitarna. Mycket sådant så gör vi av. Ja, vi gör lite av det, men vi har inte jättemycket av det därför det är jättedyrt att göra det. Det tar fruktansvärt mycket tid från individer.

Alla de 4 ställena så kan jag se så funkar just immersive learning in the Metaverse väldigt, väldigt bra.

Anna Carlsson:
Och på det får jag ta den där sista exemplet så tänker jag på att jag har provat då det här med att stå och träna inför en stor publik i VR och det är jättebra för jag kan skrapa ihop några trötta kolleger och det är väldigt jobbigt för då får man ett annat perspektiv när man ska ta in sina kollegor och öva sin pitch på till exempel i sin utbildning, men du kan öva i den här världen.

Mathias Andreasson:
Men det är det, men det är det handlar om alltså. Det är att man ska kunna öva och man ska kunna göra fel, fel och fel igen utan att någon dömer en. Alltså vi människor är så, återigen inte alla, men många är rädda för att jag har fel och men i den här världen så kan du få göra fel hur mycket du vill utan att någon dömer dig. Och sen när du känner, ja, men nu har jag det. Jamen OK, jättebra toppen. Så det, ja.

Anna Carlsson:
Så det var RIDE.

Mathias Andreasson:
Yes, strumpan, SOCK då helt enkelt

S:et där står för soft skills och då är det att du tittar man på till exempel ledarskap. Man tittar på coachning, svåra samtal och tänkt nya chefer. De behöver göra sina första lönesamtal eller utvecklingssamtal. Svåra samtal med någon som mår dåligt eller de här bitarna. Du kan även vara soft skills som kommer till att bemöta härskarteknik och när det kommer till att du använder alltså företagets värdeord för när det kommer någon som är sexistisk eller rasistisk, eller de här bitarna. Så där funkar det jättebra.

Anna Carlsson:
Och då har jag ett exempel, då. Det var återigen Walmart faktiskt som jag lyssnade på, på en webinar och de hade också använt det för att lära sin personal hur man är med vänligt bemötande och träna på den skillen, så soft skills.

Mathias Andreasson:
Det finns egentligen en annan branschkollega som heter Mursion som är ännu bättre på det än vad faktiskt Strivr, är för de jobbar på ett annat sätt, men där är det där. Finns det många appliceringsområden.

Anna Carlsson:
Jag tror vi ska lägga upp lite länkar så folk kan.

Mathias Andreasson:
Titta på det här precis. För den andra delen av strumpan så kan man faktiskt inte egentligen var just Strivr gör väldigt bra.

Så det är det här med på O:et med Operations och då är egentligen att skapa en miljö där du kan se, låt oss säga hur du vad du jobbar med en maskin till exempel. Det är någon stor lyftkran eller något liknande, så att det verkligen är den här hur du interagerar med den fysiska världen och där du kan liksom skapa ett positivt business case där det kan vara att ha en träning för massa individer som ska träna på en ny robot. Nu kommer vi precis som har det vi Northvolt tänker jag men inte de som har gruvat. Det är ett företag som man har en gruva någonstans där de hade maskin som är alldeles ny. I alla fall och där var det att åka nu skulle utbilda ungefär 50 pers på den här, men att flyga in 50 pers till gruvan sitter på den här maskinen som kostar jättemycket och som bara tiden för att liksom få ihop det. Och men nu kan man liksom bara göra det.

Och sen har du C:et i det här i strumpan sock så är det vad man kallar Customer Facing. Så allting där du alltså pratar med en annan individ. Vi pratar support, vi pratar sälj, pratar customer success även projektledare eller butiksbiträde, Allting när du pratar med en annan människa är svårt att eller dyrt att simulera helt enkelt. Och det här är det mycket du kan använda bara för att liksom få en träning övningsmoment. Det är detta och då ska man inte tänka att den här någonting som man sitter och övar i en timme i den här headsetet eller av liksom den här avataren. Det är liksom små moment som man kan nöta in så har jag liksom specifika kommentarer.

Anna Carlsson:
Och tänker på den gamla klassiska säljutbildningen när man hade, där jag har spelat elaka kunden. Jätteroligt att spela det men.

Mathias Andreasson:
Det kan vara så fruktansvärt dryg och elak. Jag kan liksom bara ökade och.

Anna Carlsson:
Det kan man göra en avatar kan man välja då.

Mathias Andreasson:
Också idag.

Anna Carlsson:
Vill jag ha en dryg jäkel?

Mathias Andreasson:
Så jag tror det är faktiskt att den första som du träffar det är inte ens en kund, utan det är mer liksom en coachande avatar. Som hjälper dig att komma ihåg. Ja, vad borde du svara på den här frågan, vad borde du svara på detta? Och sen kör man nu börjar jag bli lite trygg i detta, sen får du lite snäll kund. Sen får den medium tuffa kunden och sen får du liksom den här riktiga jobbiga individen och det blir liksom ett interaktivt lärande, absolut så är det.

Och sen K:et på den, så det är på strumpan, på Sock, så det är Knowledge och där började bli riktigt intressant.
För där är det någonting som kommer ännu mer och mer och det är liksom kunskap rakt av och det kan man titta på skolor. Men du kan också titta på att vi ska lära någonting nytt om en produkt till exempel och så det är liksom det kan vara din. Du var inne på det lite innan liksom ens privata studybuddy till exempel att du bara. Ja men Kim nu ska jag lära mig det här provet, ska jag ställa in de här frågorna och sen liksom kommer den avataren fråga mig, så får jag prata för det är det här som är jätteviktigt, det är att kunna för att interagera så det inte att trycka på knappar. Vissa saker funkar det om det är en maskin, men ska du lära dig någonting som handlar om människor så måste du prata. Du lär dig inte genom att trycka på en knapp. Det är liksom, det är a och o.

Anna Carlsson:
För jag tänker på just det här med att prata, det är ju, det kan man tycka är läskigt. Man tycker att man har lärt sig någonting. Jag själv brukar gå när jag ska hålla i något gå in och träna, praktisera och prata i ett tomt rum men att, hur många gör det?


Mathias Andreasson:
Nej men alltså, det är ett fåtal, men det är som att tala inför publik som du var inne på innan, och den som gör det absolut bäst som många tänker så här att de som gör det väldigt bra. Ja, men de liksom de här naturliga, liksom de bara är duktiga på det ungefär, med de övar något fruktansvärt.

Anna Carlsson:
Jaa, precis.

Mathias Andreasson:
Det är det som är grejen eller ja, men när du verkligen kan det helt utantill så kan du också improvisera. Så känner du trygghet så kan du liksom falla tillbaka till vad du ska prata om. Och det är många som glömmer det. Man ser inte det när de står och övar.

Anna Carlsson:
Men så finns det. Ja, det är självklart. Det finns pengar att tjäna. Pratar vi då om alltså? Men om man använder det här konceptet, tanken med Ride a Sock och tänker efter. Där finns det pengar att tjäna, men man måste återigen göra sitt business Case.

Mathias Andreasson:
Ja ja

Anna Carlsson:
Om man nu vill ge sig in i den här världen. Har du några tips på hur ska de som lyssnar här? Nu har de fått med sig väldigt mycket om vad det är.

Mathias Andreasson:
Blivit bombarderade.

Anna Carlsson:
Ja, precis. Kanske får lyssna på den här podden flera gånger för att få till sig allting, men vad, vad är tipsen för att kanske börja känna efter?

Mathias Andreasson:
Ja alltså, du behöver egentligen titta på din egen organisation först och främst. Och sen ser jag på något så tänker jag efter, ja ok, använda jag ride a sock då som är som liksom min själva analysverktyg. Och sen ser jag OK, var kan det finnas ett behov? Var finns det liksom mycket, vad lägger vi mycket tid på utbildning alternativt vad borde vi lägga mycket mer tid på utbildning. Så det är de bitarna och sen liksom bara verkligen känner efter, okej, ja men där borde jag egentligen lägga mer fokus och sen är det bara att titta på det. Det är då vi som företag är absolut inte de som hjälper till med alla de här bitarna som jag nu har gått igenom. det är vissa saker, men annars är det annars kan. Jag kan självklart få kontakt med så kan jag sparka dem i rätt riktning. Eller ska de få prata med dig? Alltså? Det är bara använda. Google funkar också jättebra. Men jag skulle vilja säga att om du inte har alltså Metaverse på din topp 5 helt enkelt. Som prioriteringar för ditt företag så prioriterar du fel, du behöver inte ha det på ettan. vad undrar du på tvåan? Men det ska vara på topp 5 någonstans.
För om du tänker på hur mycket man spenderar på utbildning och verkligen tänker på hur mycket man förlorar på det så är det skrämmande. Men det är bara det att vi har vant oss vid att det. Det har blivit liksom standard att vi bara bränner pengar på utbildning och det är inte ok när vi kan göra det så mycket bättre och där finns säkert något ställe inom varje företag där man känner att ja men här kan jag förbättra och bör inte kosta så fruktansvärt mycket heller, så det är Det

Anna Carlsson:
Så man ska inte byta ut alltihop utan man fokuserar på ride a sock.

Mathias Andreasson:
Nej, precis. Det är jätteviktigt det alltså. kom ihåg att blended learning är fortfarande någonting som vi är verkligen alltså rekommenderar. Det är jätteviktigt. Och det som jag var inne på innan det att LMS är bra. Och Har du börjat med att skapa en learning path för dig själv på företaget? Du vet att utbildning är viktigt. Det kommer in nya eller om du kör med din upskill reskill eller liknande du liksom du vet, okej, utbilda är bra.

Mathias Andreasson:
Har du det på plats så är ett LMS toppen för då kan du börja liksom få en översikt på ett annat sätt.

Mathias Andreasson:
Men sen är det givetvis alltså du behöver olika steg för det. För i en utbildning så behöver också prata med en människa. du behöver kanske titta på en video, behöver kanske diskutera med människor, men så behöver du också någonstans där du kan använda den immersiva världen för att öva på saker enligt ride a sock konceptet för då får du till fulländning.

Anna Carlsson:
Och så tänker jag att som individer för den personliga utvecklingen för att våga ge sig in i här så tycker jag man ska investera i ett headset. Och

Mathias Andreasson:
Ja, absolut.

Anna Carlsson:
Ett VR, ett bra sådant.

Mathias Andreasson:
Ja, men det tycker jag definitivt. Oculus Quest 2 är väl det som är.

Anna Carlsson:
Är det det jag har?

Mathias Andreasson:
Det är det du har.

Anna Carlsson:
ja, men då kan jag låna ut mitt till de som behöver också,

Mathias Andreasson:
Men det är för att få den här känslan.

Anna Carlsson:
Få lite feeling för det? Ja, men tack så jättemycket för att du kom hit och redde ut alla de här begreppen eller vi försökte göra det tillsammans tror jag.

Mathias Andreasson:
Ja, precis. Tusen tack, jag hoppas inte att du som lyssnar känner istället att när du har fler, kanske har fler frågor. Det kanske blivit bättre frågor än det var innan i alla Fall.

Anna Carlsson:
men då kan du höra av, av dig till oss och bland annat så kan man använda slackkanalen som finns för podden och ställa frågor. Jag vill påminna om den så att folk kommer ihåg. Det finns länk på hemsidan. Och sen att vi delar lite material som man kan läsa mer.

Mathias Andreasson:
Ja men absolut.

Anna Carlsson:
Tack så mycket för idag.

Mathias Andreasson:
Tusen tack.

Anna Carlsson: Tack för att just du har lyssnat. Podden levereras av HR digitaliserings gruppen och jag som pratar heter Anna Carlsson. Vi har fokus på att underlätta digitalisering för dig inom HR genom att erbjuda vår kunskap i form av poddande, konsultstöd utbildning och mentorskap och på det sättet skapar vi tillsammans en digital framtid för HR. Du hittar info om både podden och gruppen på HRdigi.se